נפלאות הדמיון המודרך | מוריה רובין קסוס

היכולת לדמיין היא יכולת שנכון להיום ידועה כיכולת ששמורה למין האנושי בלבד.
שימוש בדמיון מאפשר ״ויזואליזציה״ - ״החזיה״ מלשון חיזיון, של אירוע עתידי שעוד לא התרחש במציאות ובכך לאפשר זימון של אותו האירוע לחיינו. כלומר לראות בעיני רוחנו, ממש כמו בחלימה בהקיץ את תמונת העתיד הרצויה לנו ולכוון את מחשבותינו לעבר הגשמת העתיד הזה.

כשאנחנו עושים שימוש נכון בדמיון, אנחנו עושים שימוש בטכניקה עוצמתית, כזו שבאמצעותה אנחנו יכולים ליצור שינוי חיובי בחוויה שלנו, מה שיכול לאפשר שינוי חיובי בחיינו.
שימוש פחות אפקטיבי הוא החזיה של אירוע עתידי שמסתיים באופן שלילי עבורנו ובכך ליצור לעצמנו חוויה שלילית ובהתאם גם סביר שנזמן לעצמנו את התוצאה השלילית.

אז כולנו יודעים מה זה אומר ״לדמיין״, אבל מה זה אומר בדיוק ״דמיון מודרך״?

 ובכן כשמו כן הוא. ״דמיון מודרך״ הוא הנחיה של אדם אחד את אדם אחר באמצעות מילים שמאפשרות ״לעוף על כנפי הדמיון״ וליצור שינוי והשפעה על החוויה שלו. יצירת השפעה ושינוי באמצעות שימוש בדמיון מודרך זוהי טכניקה אחת מתוך מגוון טכניקות וכלים בהם משתמשים בשיטת ה NLP.

כאשר לומדים לעבוד עם תהליכים בדמיון באמצעות NLP אנחנו בעצם לומדים לעשות שימוש באמצעות שפה שיוצרת השפעה על הרובד המודע ותת המודע שלנו. אפשר להעלות מחשבות מרגיעות ושלוות (או אחרות), ולתרגל את השליטה של הלא מודע (המיינד שלנו) על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות (הפעולות שלנו) ועל תפקודינו הגופניים.

השימוש שנעשה בדמיון מודרך הוא רחב, היות ומחקרים הוכיחו שבאמצעות שימוש נכון ואפקטיבי בדמיון מודרך, ניתן לייצר שליטה על תת המודע, ובכך לייצר הצלחות בתחומי חיים שונים ומגוונים. הדבר מתאפשר מכיוון שתת המודע שלנו אינו מסוגל להבחין בין דמיון למציאות ומגיב בעוצמה לחוויות מדומינות, כאילו הן מתרחשות במציאות.

בהתאם נעשה שימוש בדמיון מודרך בספורט, הכנה לבחינות, הפחתת לחץ, חרדה ומתח, הכנה ללידה ועוד. דוגמאות לכך ניתן לראות אצל ספורטאי עילית ברמה עולמית כמו טייגר וודס ואפילו אסטרונאוטים של NASA שאימצו את השימוש בטכניקה של הדמיון המודרך ומשתמשים בה לצורך העצמת היכולות שלהם והשגת רמת ביצועים גבוהה יותר.

וולט דיסני, האיש והאגדה, ידוע כמי שעשה שימוש בלתי רגיל ביכולת לדמיין. אנחנו מכירים את הסרטים שיצאו מאולפן הסרטים שלו וכמובן שאת פארק השעשועים הראשון בעולם שהוקם על ידו. כל הדברים האלה התחילו אצלו כיציר דמיונו ומאז אנחנו יודעים הכל כבר היסטוריה.

בכל תחום בו נמצא אנשים מצליחים, האלמנט שחוזר על עצמו הוא העדות שלהם על כך שהנקודה בה הכל התחיל הייתה בדמיון. כלומר, ביכולת שלהם לראות בעיני רוחם עתיד שהם שואפים להגיע אליו. משהו שהם ייצרו בעיני רוחם והביאו אותו לידי הגשמה מהדמיון למציאות.

אבל איך היכולת לדמיין באמת משפיעה עלינו ביומיום שלנו? 

אחת הדרכים להמחיש זאת בצורה טובה היא לבקש מכם עכשיו להיזכר לרגע בחוויה חזקה מחייכם, בין אם זה היה רגע של שמחה או פחד, זה לא משנה, רק תתחילו להיזכר באותו הרגע. ממש תראו את מה שראיתם, תשמעו את הקולות מסביב, אולי משהו שאמרתם לעצמכם או מישהו אמר לכם. את התחושה שעלתה בכם באותו הרגע. 
ברגע שתתחילו להיזכר באותה החוויה וממש תתמסרו לזיכרון, מה שיקרה הוא שהגוף שלכם יתחיל להגיב לדמיון כאילו זו הייתה המציאות. כלומר, אם נזכרתם בחוויה שהייתה מפחידה עבורכם, סביר להניח שעם העלאת הזיכרון אתם גם תתחילו לייצר תגובות גופניות כפי שקרה לכם בזמן שחוויתם את רגע הפחד במציאות; אולי יעלה לכם הדופק וסביר שגם הנשימה תפוך לקצרה, יחד עם עוד כל מיני תופעות גופניות שנלוות לכך.

באותה המידה, אם אתם נזכרים עכשיו בחוויה אחרת, למשל איזה רגע מרגש או משמח עבורכם. אולי אותו הרגע שבו התאהבתם. זוכרים כשזה קרה? 

תדמיינו את עצמכם חוזרים לאותו הרגע או אולי אפילו תדמיינו את עצמכם חווים את אותה ההתרגשות או שמחה בעתידכם, ממש תראו את הכל כאילו אתם שם עכשיו, שומעים את מה ששמעתם כאילו הקולות האלה עוטפים אתכם, תאפשרו לעצמכם להתחבר לתחושות ולרגש שעלה בכם, ככל שהתחברתם לרגע כזה, סביר להניח שעכשיו אתם מחייכים :) . כלומר, החיוך זוהי אחת התגובות הגופניות למה שדמיינתם.

הדוגמאות האלה בעצם מאפשרות לנו להבין כיצד באמצעות הדמיון ודמיון מודרך בפרט, אפשר לעשות שימוש ביכולת שלנו לדמיין כככלי טיפולי במצבים גופניים ורגשיים שונים כגון: כאבי ראש, דחק, לחץ דם גבוה, חרדה ועוד.

מטרת השימוש בטכניקת הדמיון המודרך כאשר היא מנוהלת על ידי מנחה מיומן ומנוסה היא לסייע למודרך לחוות את החוויה במלואה, מבלי לסטות לחוויות אחרות ולעתים לא רצויות (פחדים, כשלונות וכדומה). 
אנשים שהצליחו לפתח מיומנות של שליטה על מחשבותיהם, מסוגלים לשלוט בכוחות עצמם על חווית הדמיון שלהם ואינם זקוקים לאדם אחר שינחה אותם בתהליך.

שיטות שונות ומגוונות עושות שימוש בטכניקה בינהם: NLP, שיטת סילבה ואחרים. השיטות הללו בעצם מאפשרות ללמוד כיצד בצורה שיטתית לנהל את תהליך ההחזיה בצורה אפקטיבית ואת השימוש בו למטרות שונות טיפוליות או לצורך השגת מטרות מוגדרות אחרות.

כשאני משתמשת בכלי הדמיון, העבודה היא מוכוונת תוצאה. כך שכשמגיע אלי אדם, השימוש הוא בהתאם לצורך ומותאם לכל מקרה באופן ייחודי. בין אם בתהליך המובנה לו באופן מיידי בקליניקה או בדמיון מודרך שמוקלט עבורו באופן ספציפי ומותאם לבעיה שרוצים לתת לה מענה.

אז פשוט דמיינו, ואפשרו לעצמכם לדמיין את עצמכם בעתיד שהייתם רוצים שיהיה שלכם. זהו עוד צעד בדרך לנקודת הזינוק להצלחה שלכם. וכפי שאמר וולט דיסני:

"אם אתם יכולים לחלום את זה, אתם יכולים לעשות את זה..."

אם רק תעשו את זה נכון, הסיכוי שלכם להגיע לשם עולה משמעותית!

אני מזמינה אתכם להנות מתהליך דמיון מודרך להפגת מתחים ולחץ ולהתחיל את היום שלכם מתוך רוגע ושלווה - לחצו כאן להקשבה לתהליך המוקלט.


מוריה רובין קסוס - 
מאמנת מנטאלית אינטגרטיבית, עובדת בשילוב כלים מתוך 
עולם הNLP, מדעי האושר, הפלסטיות של המוח CBT, מיינספולנס ועוד. 
טריינרית NLP בינ״ל מוסמכת. מנחת NLP, מרצה בתחום המוטיבציה, 
ראש תחום הNLP במרכז לפסיכותרפיה אינטגרטיבית - רונית חיימוב. 
עו״ד במקצועה. 
054-4354234