איך להתמודד נכון עם פרידה מבני זוג | מור קליינר


פרידה מבני זוג עלולה לערער אותנו מאוד ולפגוע במצב הרוח, בתחושת הביטחון, בתפיסות העולם שלנו, במשפחה, בשגרת היום יום, במצב הכלכלי, בתוכניות העתידיות ומצבנו הנפשי. 

אחרי פרידה קשה הרבה אנשים רוצים לברוח מתחושת הכאב הבלתי נסבלת שהם חווים ולא להרגיש את הכאב הזה יותר לעולם. 

אנשים אלה לעיתים מקבלים החלטה שהם לא מוכנים להיפגע יותר אז הם סוגרים את הלב שלהם ולא מאפשרים לאנשים להתקרב אליהם ולפרוץ את חומות ההגנה שהם בנו.
הם לא מוכנים להיפגע שוב ולסבול את הכאב שהם מרגישים.



מה הבעיה בהדחקת רגשות ואיך אפשר להתגבר על זה? 

הבעיה היא שלהדחיק את הרגשות שלנו כדי לא להיפגע, זה כמו לנתק את המים בבית כי אנחנו מפחדים שתהיה לנו הצפה.
נכון, לא תהיה לנו הצפה אם ננתק את המים, אבל אחרי יום או יומיים אנחנו נתייבש.
וכך זה גם עם הלב שלנו.
אם אנחנו מחליטים שאנחנו לא רוצים להיפגע ואנחנו מדחיקים את הרגשות שלנו וסוגרים את הלב, אנחנו נרגיש פחות את הכאב, אבל אנחנו נייבש את הלב שלנו ולא נרגיש את כל הרגשות הטובים שנותנים לנו את הטעם והמשמעות לחיים, כמו: אהבה, שמחה, התרגשות, תשוקה ואושר. 

חשוב להבין, שכאשר אנחנו מדחיקים את הרגשות השליליים אנחנו בעצם מדחיקים את כל הרגשות שלנו, איתם גם את החיובים.
במצב כזה הלב שלנו עובר להיות במצב של 'נאם'. מצב של 'לא עצוב' ו'לא שמח'. אנחנו פחות נפגעים ואנחנו פחות רגישים אבל אנחנו גם הרבה פחות נהנים ומרגישים.

 חוויות כואבות שלא עובדו כמו שצריך יושבות לנו בזיכרון תת המודע שלנו ומחלישות אותנו. ממש כמו אפליקציה פתוחה שפועלת ברקע ומחלישה לנו את הסוללה בטלפון.
הרבה אנשים רוצים זוגיות אבל פוחדים להיפגע שוב. אלו אותם אנשים שקיבלו החלטה שהם לא מוכנים יותר להיפגע ולכן הם סוגרים את הלב שלהם, מדחיקים את הרגשות שלהם ודוחקים את הזוגיות מחוץ לחיים שלהם.

הדרך להתגבר, למצוא זוגיות חדשה ולהיות מאושרים היא לפתוח את הלב ולהיות מוכנים לחוות פגיעה וכאב. 


הרגעים הכי טובים ומאושרים שלנו הם הרגעים בהם פתחנו את הלב באומץ והיינו מחוברים לרגשות ולרצונות שלנו, למרות שידענו שיש סיכוי שנפגע. רגעים כמו: נשיקה ראשונה, אהבה ראשונה, טיול אחרי צבא, חתונה, לידה של הילדים שלנו
ועוד.
בכל הרגעים הללו היינו עלולים להיפגע, אבל השמחה והאושר שהרגעים האלה הכניסו לנו לחיים היו שווים את הסיכון הזה ביג טיים.

בפעם הבאה שאתם חווים פרידה, במקום להדחיק את הרגשות שלכם ולסגור את הלב, אפשרו לעצמכם לכאוב את הפרידה הזאת. תנו לעצמכם לחוש את הפגיעה ותתמודדו עם הכאב שלכם באומץ.

 5 טיפים להתמודדות עם פרידה - 

  1. עוררו לחיים את מעגל התמיכה שלכם - חברים טובים, משפחה שישמחו להיות שם עבורכם. לשמוע, לחבק, להבין מה קרה. נסו לדבר על זה כמה שיותר ולא לשמור בפנים. זה משחרר ועוזר לעיבוד של הפרידה.
  2. התאימו והגבילו את הקשר עם האקס למה שנכון עבורכם - בדקו האם התקשורת עימו מרגיעה אתכם או מכבידה עליכם. אם נפרדתם בטוב ואתם משוחחים לפעמים או יש לכם קשר בעקבות ילדים או סיבות אחרות, בחרו את דרך התקשורת הנכונה לכם. אם שיחת טלפון יוצרת אצלכם כאב ובכי, אולי עדיף לתקשר בהודעות. אם מפגשים מכניסים אתכם לחוסר יציבות אולי כדאי לוותר עליהם.
  3. תשאלו את עצמכם מה למדתם מהקשר הזה - איך הדברים שלמדתם יכולים לעזור לכם להצליח בזוגיות הבאה שלכם ואיך הייתם רוצים שהזוגיות הבאה שלכם תראה .
  4. הכניסו לחיים שלכם משהו חדש - פעילויות שאתם אוהבים ועשיתם בעבר כמו: ספורט, מפגשים עם חברים, התעסקות בתחביבים ובמשהו שמענין אתכם שאתם נהנים לעשות, כדי שהזמן שלכם עם עצמכם יהיה נעים יותר. 
  5. פנו לעזרה מקצועית אם אתם מרגישים שאתם לא מתמודדים היטב עם הפרידה - טיפול לאחר פרידה יעזור לכם לחזק את עצמכם ולחזור לחיים נורמליים ונעימים מהר יותר. בעזרת טיפול ניתן להבין את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלכם שמשפיעים על ההתמודדות עם פרידות. המידע הזה יכול לעזור לכם לקבל את הפרידה הנוכחית טוב יותר ויאפשר לכם להמשיך הלאה. 


כמו הרבה דברים בחיים גם תהליך הפרידה לוקח זמן. תנו לעצמכם את הזמן לכאוב ולעבד את הפרידה ותראו שיש אפשרות שתצמחו ותתחזקו מהפרידה הזאת.
הכי חשוב שזה יאפשר לכם לפתוח את הלב שלכם ולהרגיש, כי כך תוכלו להנות מהחיים שלכם בכל העוצמה וגם למצוא זוגיות חדשה שתכניס לכם הרבה אושר ושמחה לחיים.