בטחון עצמי | ענר ארוסי

ביטחון עצמי הוא כמו מדורה. כשהוא קיים מרגישים אותו היטב בפנים. אנרגיה, כח וחום. וגם מי שבחוץ יכול להרגיש את הנוכחות שלו בנו, בצורה ברורה ומוחשית. בדיוק כמו מדורה הזקוקה לאספקה קבועה של עצים כדי לשמור על חומה, כך גם הביטחון העצמי שלנו. זקוק להעצמה באופן קבוע, לאשרור, שאם לא כן ילך וידעך.

הביטחון העצמי מורכב משני רבדים. וגם עליו חל החוק הכפול של היצירה: מחשבה ופעולה.
ברובד הראשון יש את הידיעה - הביטחון העצמי נובע מהעובדה שאנחנו יודעים דבר מה לאשורו, שאנחנו בטוחים בידע שלנו, יודעים על מה אנחנו מדברים. ובפרט נשען על הידיעה הברורה שאנחנו מצוינים, חזקים ומסוגלים. על היכולת שלנו לנהל את הפחדים ולא להחליט ולהתנהל מתוך פחד.
ברובד השני הביטחון העצמי מושתת על התרגום של הידע לפעולות, ובעיקר על התוצאות שאנחנו מייצרים. ההצלחות שלנו, ההישגים שלנו, על המיומנות שלנו לבצע פעולות ולהגיע לתוצאות רצויות.

יש תלות בין שני הרבדים ידע ופעולה. הפעולות מובילות לתוצאות. התוצאות לידע המוביל לתוצאות וכך הלאה. כאשר המשוב הוא חיובי, הידע מתבסס, גדל, ומקבלים תוצאות רצויות, תחושת הביטחון העצמי תגדל. כאשר המשוב שלילי, מתערערת הידיעה, נכנס הספק ואנו חווים כישלון, תקטן תחושת הביטחון העצמי.

ואיך נדע אם הידע שלנו מספיק, איך נדע שאנחנו טובים מספיק? איך נבין שהתוצאות שלנו הם טובות מספיק ללא נקודת ייחוס, ללא השוואה עם הסביבה הקרובה?
זה קשה, ובתרבות שלנו מי שמתעלם מהקורה סביבו ומהנורמות המכתיבות מהו טוב מספיק ומה הן התוצאות הרצויות נחשב הזוי, תלוש. במקרה הטוב אנחנו אומרים שהוא "עף על עצמו" ובמקרה הגרוע אנחנו מכנים אותו תמהוני.

אצל רוב האנשים זהו בדיוק המצב. תחושת הביטחון העצמי מתבססת על השוואה חוזרת ומתמשכת עם הסביבה.
הידיעה שאנחנו טובים מספיק ורמת ההישגים טובה מספיק תלויה במה שמכתיבה הסביבה, ובפרט באנשים שאיתם אנחנו מתרועעים, אלו שמהם אנחנו לוקחים דוגמה.
אנחנו קוראים לזה מיקוד שליטה חיצוני שכן לכאורה הסביבה החיצונית היא שמכתיבה את רמת הביטחון העצמי שלנו.

אבל אנחנו, שואפים ליותר.
המצב אליו אנחנו רוצים להגיע הוא מחד שהידיעה שאנחנו מספיק טובים מבוססת על אמונה פנימית ביכולת שלנו להתמודד עם כל מצב בהצלחה, ומאידך מההבנה שאי הצלחה, ברמת התוצאות, נובעת מבחירת דרך פעולה לא מתאימה וכל שעלינו לעשות הוא לבחור בדרך פעולה אחרת מתאימה יותר.
כאשר תחושת הביטחון העצמי מתבססת על אמונה פנימית ביכולת ובמסוגלות שלנו, ועל היכולת שלנו לפרש אי הצלחה ככשלון ולא כתבוסה אנו פועלים מתוך מיקוד שליטה פנימי. במצב זה מעטים הם הדברים שיוכלו לערער את הביטחון העצמי שלנו.

לפיכך, כמאמנים, כשאנו מזהים מצב של חוסר ביטחון עצמי עלינו לבדוק תחילה אם מדובר ברובד הידיעה. או ברובד הפעולה והתוצאות. עוד אנחנו צריכים לבדוק מהו מיקוד השליטה בו פועל המתאמן. חיצוני או פנימי.
הספק בידיעה, באמונה והמחשבה ש"אני לא מספיק טוב" נובעת בד"כ מהשוואתיות שאינה ריאלית, רלוונטית או מפרדיגמה, סיפור פנימי שמנהל אותנו:
המורה בכיתה ד' אמרה לי שאני לא טוב במתמטיקה,
השותף המחונן לדירה של אחי הבוגר אמר לי שלעולם לא אצליח כמו אחי,
הפסיכיאטר המומחה הטיל ספק במקצוע האימון וביכולתי כמאמן לעזור לאנשים,
או זו שמאמינה שנולדה לסבל ולא לאושר בשל התעללות מינית בילדותה.
זה לא משנה מה הסיבה ומה הסיפור הפנימי שמעכב אותנו, שגורם לנו להטיל ספק בעצמנו, יש להטיל בו, בסיפור ספק ולהחליפו בסיפור פנימי חדש, מקדם.
אם ברובד הפעולה מדובר, בתחושת כישלון מתמשכת המבוססת על חוסר יכולת להשיג תוצאות רצויות, יש ללמד את המתאמן כיצד יגדיר לעצמו מטרות מתאימות וכיצד יטפח את תחושת ההצלחה וההנאה שלו ע"י יצירת פרשנות חיובית לאירועים וגם מעצם ההליכה בדרך.
המעבר הנדרש ממיקוד שליטה חיצוני למיקוד שליטה פנימי הוא תהליך ארוך שדורש הסתגלות. הוא דורש כאמור את בניית האמונה הפנימית בעצמי וביכולת שלי להתמודד ובטיפוח תחושת מסוגלות. תהליך העובר דרך בנייה של חוסן מנטלי המגן עלינו מעירור האמונה ומביצוע בחירות המונעות מפחד.

כאשר קיימת בי האמונה הפנימית בעצמי, נוצר בי מאגר של אנרגיה בלתי נדלית המטפחת את מדורת הביטחון העצמי שלי באופן מתמיד. זוהי משענת, מקור לנחמה ועצמה עליו אני יכול להישען ובעזרתו להתמודד בהצלחה עם כל אתגר.

ליעוץ והכוונה:
ענר ארוסי, מאמן לשינוי והצלחה - 054-3080692

רוצים לקרוא מאמרים נוספים שלי - לחצו כאן